Nagy László: Krónika-töredék
- Szerző
- Nagy László
- Kiadás éve
- 1994
- Műfaj
- napló
- Kiadás helye
- Budapest
- Kiadó
- Helikon Kiadó
- Oldalszám
- 539
- A szócikk szerzője
- Jánosi Zoltán
A verseiben az ország életét éles szemmel analizáló alkotó élete utolsó éveiben naplót vezetett. Az irodalmi köztudatba 1994-ben jutott, két teljes és két csonka év napjainak történetét vázoló naplót Szécsi Margit kérésére Görömbei András gépelte le, gondozta kötetbeli megjelenéséig, s a Nagy László-epigramma címét is ő emelte a kötet élére. A Krónika-töredék végére illesztett utószava tömör jellemzést ad a napló teljes karakteréről: „Megelevenednek előttünk Nagy László mindennapjai: álmai, családi és baráti kapcsolatai, testi szenvedései, alkotói küzdelmei, kételyei és örömei, olvasmányai, kedvtelései, erdélyi útjainak élményei. Képet kapunk állandó szellemi jelenlétéről: véleményéről a művészet, politika és közélet ügyeiről, szereplőiről. Bepillantást nyerünk műveinek keletkezéstörténetébe, költői ihletének működésébe is.” Nagy László naplója nemcsak irodalomtörténeti szempontból fontos, széles körű adattár, hanem változatos, érdekfeszítő olvasmány is. A mindennapoktól a nagypolitikáig, a családi, a rokoni kapcsolatoktól a konkrét történelmi eseményekig, a költő testi és lelki történéseitől verseinek, műfordításainak világáig ábrázolja és értékeli az adott időintervallumban megjelenített életét. A naplóban három erőteljesebb logikai szál követhető nyomon: a társadalmi-közéleti, a művészi létdimenziókat érintő és a magánemberi állapotoknak a kor történelmébe ágyazott lefestése. Ami e kaleidoszkópszerű életteljességben az olvasó számára a leginkább szembetűnő vezérfonal – s a szerző életfelfogásának legjellemzőbb vonását is adja –, a sokszor bénító kötöttségek, a mindennapok bajlódásai között élő művész „másokért csatázó” akarata, az értékvédő és -teremtő emberi modell küzdelmeinek íve.
A társadalmi-közéleti síkon az egész Kádár-kori diktatúra arca kirajzolódik a naplóban, s feltűnnek benne európai és világpolitikai események is. Felvonulnak, s a megítélés fókuszába kerülnek a kor történelmének jellegzetes figurái. („Csaunak rossz véget jósoltam mindig. Ezt most már biztosnak és közelinek hiszem. Ilyen népirtás Európában!”) A kulturális, politikai, társadalmi és egyéb események mozaikcserepeiből érzékletes korkép kerekedik ki. A Nobel-díjasoktól a romániai állapotokig és a földrengésig, a Béres-cseppek ügyétől a kor nemzetiségpolitikájáig, a „kommunista” hatalom végjátékának sakkhúzásaitól az ellenzék erős kiállásáig, a Szabad Európa Rádió adásaitól a honi tévéműsorokig számtalan apróbb vagy fontosabb bejegyzés ad panorámát és közöl ítéletet Nagy László jelenéről. A művészi élet (és közélet) összetett színképű, széles sodrású ábrázolási folyamatában szerkesztőségi szobák, alkotóházak és szórakozóhelyi beszélgetések, telefonüzenetek, folyóiratok, cikkek, verses- és prózai kötetek, kiállítások és halálesetek, alkotói emelkedések és bukások, irodalmi korrupciók, zsarolások és felülemelkedések, író–olvasó találkozók, fogadások elevenednek meg. Kisebb lexikont lehetne összeállítani csak azokból az írókból, költőkből, színészekből, szobrászokból, festőkből, kritikusokból, irodalomtörténészekből, zenészekből (a kötet utáni jegyzék jórészt el is végzi ezt a munkát), akikkel Nagy László kapcsolatban volt. Éles kontúrokkal rajzolódnak ki szorosabb baráti kötődései is (Szerviátiusz Tiborral, Sütő Andrással, Csoóri Sándorral, Páskándi Gézával, Kósa Ferenccel, Zelk Zoltánnal és másokkal).
A legérzékletesebb képet az ismeretlen Nagy Lászlóról a magánéleti természetű bejegyzések adják. Mély, őszinte, az egész magyar önéletírás-történet áramába (hol Bornemisza Péter Ördögi kísérteteinek „rajtam történt dolgaira”, hol Bethlen Miklós álomképeket vagy természettudományi megfigyelést leíró soraira, hol Apor Péter részletfestő alaposságára, hol Misztótfalusi Kis Miklósnak a jelenségek lényegébe metsző mondataira) villanó fényeket hordoznak. A bejegyzett események mozaikjaiból a záporozó tennivalók közé szorított, a jó ügyekért önmagát sohasem kímélő művész élete bontakozik ki. Aki az önirónia vagy a humor kendői mögött is tudja, hogy az ilyen életbe előbb-utóbb beleszakad a szív. „Nem bírom sokáig”, „elpusztulok” – jegyzi fel többször, egyik erdélyi útja előtt is: „csak nehogy ott Erdélyben meghasadjon a szívem”. Jegyzeteiben a betegségek, a fiziológiai szenvedés félelmetes sorolása is feltűnik: „Milyen részeim fájnak? Hajam, szemem, fogam, nyakam, hónaljam, mellkasom, ágyékom, általában bőröm, s néha egy-egy lélegzetállító villám bennem.”
Több kései nagy művének, így a Balassi Bálint lázbeszéde, az Ady Endre andezitből, a Bagolyasszonyka, az Aki szerelmes lett a halálba, a Glossza bocsánatért, a Szólítlak, hattyú c. költeményeinek születéséről is fontos dokumentációkat közöl a napló. Az ötlettől a kibontakozásig, majd a stilizálásig festi le a mű megalkotásáért tett viaskodását. S a rögzített életközegben nemcsak a pályavég e nagy, összegző versei születnek meg, hanem kitűnő műfordítások is, mások között Rimbaud-, García Lorca, Jeszenyin műveiből. A napló érzékletes képet ad olvasmányairól is. A népművészet, a folklór, a népi irodalom, a kortárs és a régebbi magyar és egyetemes költészet, az irodalomtörténet, a történelem, a természettudomány, a nyelvészet a tárgyai ekkor forgatott könyveinek. Zbigniew Herbert, Borisz Eikhenbaum Brehm és Heisenberg művei éppúgy olvasmányai, mint Sütő András, Ady, Kriza János Vadrózsák-könyve, Szabó T. Attila,Lajtha László,Baktay Ervin, Bolyai János munkái és a Tordai szójegyzék. Az egyes évek feljegyzésanyagát a költő rajzai tagolják. Az utolsó nap krónikáját kézírásos lejegyzésben is közli a kötet. A mű végén Görömbei András összegzése és névjegyzéke sűrítetten világítja át és értelmezi a napló utalásait és viszonyrendszerét.
- Irodalom
-
Görömbei András: Krónika-töredék. Nagy László naplójának rétegei. Tiszatáj, 1995. 7. sz.
Jánosi Zoltán: A „Krónika-töredék”. Nagy László naplója 1975. február 14-étől 1978. január 29-éig. Hitel, 1995. 7. sz.
Vasy Géza: „Tücskérezem, muzsikálok.” Krónika-töredék – Nagy László naplója.Tiszatáj, 1995. 7. sz.
Zelnik József: Az ördögűző Nagy László. In uő: A magyar kultúra selyemövezetei. Bp., 1998, Ökotáj.
Dobás Kata: „Verset vések az ajtófélfámba késemmel” Nagy László naplója. Hitel, 2016. 7. sz.