Álombrigád
- Rendező
- Jeles András
- Bemutató
- 1983 , 1989.01.26.
- Filmtípus
- játékfilm
- Filmhossz
- 1 óra 47 perc
- A szócikk szerzője
- Gelencsér Gábor
1968 és 1989 között nehéz belső korszakhatárokat megállapítani a magyar film történetében. A hatvanas–hetvenes évek fordulóján induló szakasz voltaképpen a rendszerváltozásig tart. Annak, hogy ez a hosszú periódus tagolatlan, az is a magyarázata, hogy a nyolcvanas évek korszakváltó törekvései periferikusak voltak, láthatatlanok maradtak, műhelye és képviselői nem folytathatták a filmkészítést. Az új érzékenységnek nevezett, a posztmodern jegyében álló radikális irányzat filmjei jórészt a Balázs Béla Stúdióban készültek. Az újító törekvéseket befogadó Társulás Stúdiót 1985-ben bezárták. Bódy Gábor, az innováció legaktívabb szervezője és alkotója ugyancsak 1985-ben elhunyt. S végül Jeles András a hetvenes évek, sőt az 1948 óta tartó államszocialista időszak ideológiáját lebontó, s ezzel új korszakot nyitó, 1983-ban forgatott Álombrigádját betiltották, s csak a rendszerváltás évében engedték a mozikba. Jeles ennek ellenére rögtön lehetőséget kapott egy újabb filmre, az Angyali üdvözlet (1984) után azonban egy évtizedig nem forgatott filmet, így újabb „korszakváltó” rendező esett ki a magyar film történetéből. A hiány mértékének megítéléséhez érdemes kitekinteni a korabeli irodalomtörténetre, annál is inkább, mivel Esterházy Péter 1979-ben megjelent Termelési regénye összefüggésbe hozható az Álombrigáddal, hiszen mindkét mű a szocialista realizmus dekonstrukciójaként értelmezhető. Esterházy és más posztmodern szerzők művei a nyolcvanas években sorra megjelentek, s ezzel az irodalomban bekövetkezett az úgynevezett prózafordulat. Ezzel szemben a filmben, noha voltak erre utaló jelek, így mindenekelőtt az Álombrigád, ez a „fordulat” nem mehetett végbe.
Mitől válhatott volna korszakváltó filmmé az Álombrigád? Erre a kérdésre egyszerre könnyű és rendkívül nehéz válaszolni. A könnyebbik rész egyetlen, már említett fogalommal leírható: dekonstrukció. Jeles lerombolja, ízeire szedi a szocreál és az azt követő politikai „kérdező film” hagyományát, s a romok alatt felmutat egy valódi munkáshőst, aki lecsupaszított, kifosztott páriaként, meztelenül szűköl a film végén lakása sarkában. Nem önkényes tehát a rombolás, jobban mondva, amit a film lerombol, az megérett rá, ám mindennek eredményeként, mintegy a romok alatt, nem egy sematikus, hanem egy hús-vér munkás egzisztenciális drámájához jutunk. S hogy ez a dekonstrukció hogyan is történik, nos, ez már keményebb dió, annyira összetett, szinte szétszálazhatatlan az a formai arzenál, amellyel Jeles ezt a nem kis feladatot végrehajtja.
A legjobb segédfogalom az elemzéshez talán a mise en abyme, azaz a ’kép a képben’ szerkezet. A film újabb és újabb keretbe helyezi történetét és szereplőit, ezek között folyamatos az átjárás, a viszonyuk pedig ironikus, sőt parodisztikus, kölcsönösen leleplezik, lebontják egymást. Másképp fogalmazva: Jelesnél az idézőjel is idézőjelbe kerül.
Nemhogy a történet elbeszélése, hanem maga a film is nehezen indul, a sötét vásznat látjuk, miközben egy narrátor int türelemre bennünket, terelget a felvillanó, ám nem odaillő képek között, mígnem eljutunk a történet főhőséhez. A narrátor azonban továbbra is velünk marad – majd lesz egy másik is –, funkciója és megjelenítése azonban többszörösen ironikus: kommentárjai nem tárgyszerűek, hanem gúnyosak, ráadásul láthatóvá is válik, méghozzá eleven kőszoborként, a szerepet pedig a Kádár-kori operett ünnepelt bonvivánja, Rátonyi Róbert alakítja. S ez csak egyetlen összetevője a film szövevényes formai képletének. A történet hasonlóképpen sokrétű. A kiindulási pont szerint Oláh Gyula brigádvezető elhatározza, hogy munkatársaival színre viszi egy szovjet szerző, bizonyos Alekszandr Gelman Prémium című darabját. A reformszellemű színmű egy brigádról szól. Tagjai visszautasítják a szerintük érdemtelenül kapott prémiumot, amelynek a kiosztásával a vezetők saját, jóval nagyobb juttatásukat fedezik. A történet akár komoly rendszerbírálatként is értelmezhető a paternalizmusról, Oláh Gyula legalábbis annak szánja. Rendezőnek szerződtet egy levitézlett alkoholista színészt, a kollektíva megnézi a darab színházi előadását, majd találkozót szerveznek a „színész színész elvtársakkal”. Mindhiába. A gyár vezetése nem tiltja be ugyan a brigád akcióját, de mindenféle kifogásokat támaszt, lényegében elszabotálja az elvben támogatott kulturális kezdeményezést, s ezzel a naivan küzdő Oláh Gyulát az egzisztenciális krízis mélyére taszítja. A darab próbája, továbbá a Jeles által színre vitt „profi” bemutató többszörös keretbe helyezi tehát a Prémium történetét, az egyes jelenetek pedig újabb és újabb narratív és vizuális keretet vonnak egymás köré. Oláh Gyula küzdelmét számtalan epizód színezi, betekintést nyerünk naplójába és álmaiba is. Utóbbi egyikében magát Lenint látja a gyárból kifelé ballagni, miközben a portás előírás szerint belenéz a táskájába. De nem ez az egyetlen cenzúrabőszítő jelenet a filmben. Még a hosszas expozícióban látunk egy, a televízió képernyőjének keretébe helyezett, félrészeg melóst, aki elszántan mondja a magáét, panaszkodik a munkások sorsára, s nem átall egyenlőségjelet tenni Hitler és Rákosi népjobbító szónoklatai, azaz a fasizmus és a kommunizmus közé. Ennél felforgatóbb kijelentést nehéz elképzelni a Kádár-korszak politikai színterén, főként az uralkodó osztály tagjától. S ez a felforgató hang még számos epizódra és az egész filmre érvényes: Jeles nem az értelmiségi reflexió pozíciójából beszél, pontosabban az csak filmje valóban rendkívül összetett formavilágát hatja át. Ám mindazzal, amit civilben minden bizonnyal munkásként dolgozó amatőrszereplői elmondanak, azoknak a „megalázottaknak és megszomorítottaknak”
Alapfilmek.hu – a Nemzeti Filmintézet filmtörténeti és pedagógiai módszertani weboldala
- Irodalom
-
Gelencsér Gábor: Váratlan perspektívák. Jeles András filmjei. Bp., 2016, Kijárat.
Kovács András Bálint: Vonyakszanak. Beszélgetés Jeles Andrással. Filmvilág, 1988. 10. sz.
Pieldner Judit: Ellenfilmek párbeszéde. Kutya éji dala – Álombrigád. Apertúra, 2008, tél. https://www.apertura.hu
Radnóti Sándor: Rabjai a földnek. Álombrigád. Hiány, 1990. 12. sz. In Radnóti Sándor: Recrudescunt vulnera. Bp., 1991, Cserépfalvi.